Powerwalk – så gör du

powerwalk-i-hostsolen

Har du bestämt dig för att komma igång med powerwalking (eller ”gågging”)?

Härligt – då har du hamnat rätt.

På den här sajten hittar du information, guider och råd kring hur du kommer igång med powerwalking.

Varmt välkommen till power-walk.se!

Därför ska du powerwalka

Powerwalking är ett av de mest naturliga motionssätten och ett smidigt sätt att komma i form. Det passar såväl gammal som ung, oavsett hur vältränad du är sedan tidigare. Dessutom är det gratis och lättillgängligt – det enda du behöver är ett par bekväma skor och någonstans att promenera.

Powerwalk innebär att man aktiverar hela kroppen när man promenerar, vilket gör det till ett effektivt sätt att förbättra sin kondition. Det sliter inte heller lika mycket på lederna som det gör att jogga.

Powerwalking toner hela kroppen, från benen, till rumpan och dina armar. För att inte nämna att det är ett utmärkt sätt att hjälpa till att bli av med det extra fettet runt midjan.

Ihärdighet är vad som kommer ge resultat. Försök att kämpa dig igenom de första jobbiga veckorna så ska du se att du snart fått upp flåset, och då kommer promenaderna bli betydligt trevligare. Har du svårt att koppla bort det faktum att du motionerar kan jag rekommendera att du lyssnar på musik, radio eller varför inte en ljudbok medan du powerwalkar.

Så powerwalkar du

Ta långa kliv

Långa kliv är mindre effektiva och mer tröttsamt än snabba korta steg. Och det är ju trött du ska bli!

Koncentrera dig på att landa med foten på hälen, rulla dig igenom hela foten med hjälp av vristen och driv sedan på ditt steg med en knuff av tårna. Det kommer anstränga hela benet, från rumpan via låren ner till vaderna.

Håll upp huvudet

Gå med hakan uppåt och rikta blicken ungefär tio meter framför dig. Då håller du nacken och huvudet i perfekt vinkel för att få ut så mycket som möjligt av din powerwalk.

Svinga armarna

Böj armbågarna i 90 grader, slut händerna i knytnävar – men utan att spänna dem, och svinga sedan armarna i en båge från midjan mot bröstet. Håll armarna nära kroppen. Genom att svänga armarna går du fortare, bränner fler kalorier och framförallt bygger styrka i överkroppen.

Powerwalka 4 – 5 gånger i veckan

Om du inte motionerar på annat vis bör du powerwalka mellan 4-5 gånger per vecka. Promenaden ska göras i raskt tempo, och för att få ut så mycket som möjligt av din träning bör du gå mellan 45 – 60 minuter.

Är du nybörjare kan du till att börja fokusera på att gå en eller ett par dagar i veckan, men efter en månad börjar att lägga en extra dag att dina rutiner med varje passerande vecka tills du har nått 5 dagar per vecka. Givetvis kan du gå alla 7 dagar i veckan om du vill, men se bara till att du inte tar ut dig själv i början.

Glöm inte att stretcha

Det är alltid viktigt att stretcha efter ett träningspass – oavsett vad du tränat. Efter en powerwalk är det extra viktigt att stretcha höftböjarmusklerna, och lårets och vadernas baksida, eftersom du belastar dessa muskler extra mycket under en powerwalk.

Vill du anstränga dig extra mycket kan du använda stavar eller viktmanschetter när du går, men se till att prata med butiksbiträdet där du köper dessa då man riskerar att dra på sig belastningsskador om man använder extravikter.

Investera i ett par bra promenadskor

Det enda du egentligen behöver för att komma igång med powerwalking är ett par bra skor med rätt typ av dämpning. Det bästa är givetvis ett par walkingskor, men ett par ordentliga joggingskor går naturligtvis utmärkt.

När det kommer till powerwalk är skorna det absolut viktigaste redskapet. Om du har skor som inte passar dina fötter och din gångstil finns risk att du sliter i onödan på dina knän.

Är din budget begränsad är rekommendationen därför att lägga de pengar du har på rätt skor, snarare än specialgjorda träningskläder. Även om det är trevligt att ha en vindjacka som andas är det inte en nödvändighet. Det är däremot ett par riktiga skor.

Tips på artiklar att läsa nu

Vad tyckte du om artikeln? Lämna gärna en kommentar!